سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

تحقیق نقدى امار تلفات جنگهای امام علی ع


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 22 صفحه


 قسمتی متن : 

 

نقدى امار تلفات جنگ‏هاى امام على علیه السلام

(جمل، صفین، نهروان)

ان چه نوشتار بررسى قرار خواهد گرفت، امار تلفات جنگ‏هاى جمل، صفین نهروان که منابع قدیم جدید رقم‏هاى بسیار بالایى گزارش شده تاکنون تحقیقى انجام نگرفته . که میان امار فراوان متضاد سه نبرد، دست‏یابى رقم واقعى تقریبا غیر ممکن است، اما نوشتار تلاش شده است‏با توجه مجموع گزارش‏ها قراین، بخش نادرست مبالغه‏امیز امار مشخص شود جا که ممکن رقم نزدیک واقع ارایه گردد . عین حال، نگارنده باور که امار واقعى چه جا گفته مى‏شود کم‏تر است، ولى اثبات نظریه استدلال متون تاریخى موجود امکان‏پذیر نیست .

واژه‏هاى کلیدى: امام على علیه السلام - جمل - صفین - نهروان - امار

مقدمه

امیرمومنان على علیه السلام مدت کوتاه خلافت ظاهرى خود گرفتار سه جنگ داخلى که علاوه تلفات خسارت‏هاى انسانى فراوان، حضرت اصلاح امورى که دوران خلفاى پیشین پدید امده بازداشت اثرات انحرافى بهره‏بردارى منفى سیاست‏بازان اموى نبردها براى همیشه جاى ماند .

درباره تلفات انسانى سه جنگ امارهاى مختلفى ارایه شده که مجموع ان‏ها نشان‏گر بالا بودن رقم کشته‏هاى نبردهاست . کتب تاریخى رقم کشته شدگان مجموع نبردها حدود 150 هزار تن ذکر کرده‏اند; (جمل ده هزار سى هزار نفر، صفین هفتاد هزار 110 هزار نهروان 4009 نفر .) نگاه ابتدایى امار، مبالغه‏امیز بودن نادرستى ذهن متبادر مى‏سازد . مشکل این‏جاست که بسیارى عددها منابع دست اول معتبر تاریخ اسلام گزارش کرده‏اند راه براى بررسى تحقیق دشوارتر نموده‏اند . ضمن که روش موردشناسى برگرداندن روایات مورخان یک منبع، سادگى امکان‏پذیر نیست، زیرا اعداد ارقام قدرى اشفته گوناگون که ایجاد اشتراک میان ان‏ها ارجاع ان‏ها یک گزارش راحتى ممکن نیست . عین حال، وجود گزارش‏هاى فراوان ارقام گوناگون، امکان دست‏یابى رقمى مناسب منتفى نیست .

هدف اصلى تحقیق، جست‏وجوى امار درست سه نبرد، میان گزارش‏هاى امارى فراوان فرضیه که رقم‏هاى داده شده زیاده گویى وجود دارد . برخى پرسش‏هاى موجود رابطه عبارتند از: علت اختلاف امار چیست؟ صورت درستى فرضیه، انگیزه مورخان راویان مبالغه چه بوده؟ ایا شرایط عمومى زمان (همچون جمعیت، منطقه نبرد، تعداد جنگجویان و) . . . امار مشهور تناسب دارد؟ ایا همه عددها مربوط کشتگان است‏یا مجروحان عنوان تلفات جزء کشتگان حساب امده‏اند؟

زدودن چهره‏اى خون‏ریز دوران خلافت علوى شخص امیرمومنان علیه السلام ضرورت تحقیق روشن مى‏نماید . گفتار سه بخش بررسى سه جنگ جمل، صفین نهروان مى‏پردازد .

جنگ جمل

براى بررسى امار تلفات جنگ لازم است‏به مراحل مختلف نبرد توجه شود . مراحل عبارتنداز: حرکت اصحاب جمل مکه پیوستن قبایل بصره انان; حرکت امام مدینه پیوستن گروه‏هایى میان راه ایشان; تعداد کوفیانى که ذوقار سپاه امام پیوستند; تلفات جنگ جمل کوچک; بررسى جنگ اصلى جمل .

بنا نقل بلاذرى، طبرى شیخ مفید، یعلى‏بن امیه (منبه) چهارصد شتر طلحه زبیر داد که مردم سوار شدند راه افتادند . (1) مسعودى تعداد سواران ششصد نفر اورده (2) طبرى علاوه مطلب، گفته است: «غیر انان که شتران سوار شدند عده‏اى خود مرکب داشتند مجموع هزار نفر طلحه زبیر راه افتادند» . (3) اما بلاذرى مجموع انان نهصد نسخه‏اى کتابش هفتصد نفر ذکر کرده است; (4) ولى هر دو مورخ (بلاذرى طبرى) ابومخنف زهرى روایت کرده‏اند که مجموع سپاه عایشه اهل مکه مدینه کسانى که انان پیوستند سه هزار نفر شدند . (5) شیخ مفید شمار کل سپاهیان جمل سخنى میان نیاورده . پس مرحله، مطابق همه روایات، بیش سه هزار نفر سپاه جمل حضور نداشته‏اند .

در گزارش‏هاى تفصیلى مورخان تعداد افراد سپاه جمل بصره رقم قطعى چشم نمى‏خورد، ولى چه شهرت یافته طبرى سى‏هزار نفر سخن گفته است، (7) اما که مراد او رقم، سپاهیان جمل باشد ابهام تردید جدى روبروست عبارت او تصریحى مطلب وجود ندارد اگر احتمال تقویت کنیم که دیگران رقم طبرى گرفته‏اند موضوع تردید بیش‏ترى مواجه خواهد . بنابراین، پذیرش عدد عنوان امار قطعى سپاه عایشه بسیار جاى تامل دارد .

از جا که نیروهاى کمکى دو راهى کوفه بصره، محلى نام ذى‏قار، امام پیوسته‏اند تعداد انان اختلاف نظر فراوان وجود دارد، رو ابتدا امار همراهان حضرت پیش رسیدن ذى‏قار سخن مى‏گوییم .

بنابه نقل بیش‏تر مورخان گزارش‏هاى مستند انان، امام علیه السلام حدود هفتصد نفر همراه، مدینه راه افتاده راه عده‏اى حضرت پیوستند . بلاذرى نقل ابومخنف طبرى دو روایت طلحه‏بن اعلم محمد حنفیه، همچنین مسعودى شیخ مفید گفته‏اند که امام هفتصد نفر همراه مدینه بیرون امد . (8) ضمن که براى اثبات مطلب اگر روایتى جز روایت محمد حنفیه نبود باز کفایت مى‏کرد، چون او خود نبرد حضور داشته . اما علاوه این‏ها، گزارش دیگرى طبرى که مى‏گوید وقتى امام ربذه حرکت کرد هفتصد شصت نفر همراه او بودند رقم تایید مى‏کند . (9) یداست‏شصت نفر اضافى، میان راه مدینه ربذه حضرت پیوسته‏اند .

یعقوبى گزارش غیر مستندى، همراهان مدنى امام چهارصد نفر ذکر کرده (10) که توجه کلمه «راکب‏» مى‏توان گفت مراد یعقوبى سواره نظام امام بوده نه تمام همراهان ایشان .

در میان روایت دیگرى وجود داد که خلیفه‏بن خیاط مردى اسلمى نقل کرده که گفته است: «از ما - اهل مدینه - امام چهارهزار نفر همراه بود» . (11) گزارش فرض صحت نمى‏تواند مقابل روایت مشهور هفتصد نفر بایستد، چون راوى نگفته که هنگام حرکت مدینه چهارهزار نفر بودیم بلکه مجموع یاران مدنى حضرت گفته که احتمال زیاد بیش‏تر انان کوفه بوده‏اند . مطلب شبیه گزارشى که خلیفه دیگران داده گفته‏اند روز جنگ جمل هشتصد نفر انصار چهارصد نفر شاهدان بیعت رضوان کنار امام بودند، (12) که باید گفت افراد ذى‏قار امام پیوسته‏اند نه این‏که مدینه همراه او حرکت کرده باشند .

اما طبرى رقم کسانى که بیرون مدینه پیش ذى‏قار امام پیوسته‏اند چنین مى‏گوید: «وقتى حضرت منطقه فید رسید قبایل اسد طى نزد او امده، امادگى خود اعلام کردند» . (13) یعقوبى، مسعودى شیخ مفید شمار ان‏ها ششصد نفر بیان کرده‏اند . (14) هم‏چنین گفته مى‏شود دو هزار نفر دیگر اطراف امام پیوسته‏اند که توجه دیگر گزارش‏ها، رقم باید مربوط بعد ذى‏قار دانست . (15) هر حال، چه منابع خوبى استفاده مى‏شود که امام محل ذى‏قار نیروى زیادى اختیار نداشته . گزارش‏هاى زیادى نگرانى حضرت کمبود نیرو منابع وجود دارد . (16) اعزام پى‏درپى نزدیکانى چون محمدبن ابى‏بکر، محمدبن جعفر، هاشم مرقال، ابن‏عباس، مالک اشتر، عمار بالاخره امام حسن علیه السلام کوفه نشان‏گر که امام همراهان خود براى نبرد سپاه بصره کافى نمى‏دانسته صدد یارى خواستن مردم کوفه بوده . خوشحالى حضرت رسیدن سپاه کوفه (17) تایید دیگرى مطلب .

ذى‏قار محلى میان راه کوفه بصره که امام على علیه السلام پیش رفتن سوى بصره ان‏جا توقف کرد نیروهاى کمکى کوفه سپاه خود تقویت نمود . مورخان مى‏گویند چون حضرت پیمان شکنان دست نیافت ربذه کسانى براى جذب نیرو کوفه فرستاد . عده زیادى کوفه رفتند ولى هر بار ابوموسى تجهیز مردم کوفه جلوگیرى کرد که مالک اشتر، امام مجتبى علیه السلام عمار یاسر مردم راه انداختند . انچه اتفاق مورخان است که نیروهاى کمکى منطقه ذى‏قار امام پیوسته‏اند; ولى چه شدیدا محل اختلاف است‏شمار نیروهاست; مثلا طبرى شمار کوفیان هفت روایت اورده که هر کدام رقمى دست مى‏دهد . چه کار مشکل‏تر کرده، روایات مشابهى که امار متفاوتى ان‏ها ذکر شده است; (مانند گزارش‏هاى مربوط پیش‏گویى امام عدد نیروهاى کوفى .) ان‏جا که بیش‏ترین افراد سپاه امام جنگ جمل کوفیان تشکیل مى‏دادند بررسى اختلافات براى پاسخ سوال اصلى تحقیق لازم راه‏گشا مى‏باشد . اکنون همه اقوال مربوط امار نیروهاى کمکى کوفه که ذى‏قار امام پیوسته‏اند . نظر مى‏گذرانیم:

شیخ مفید نقل نصربن‏مزاحم اورده که امام علیه السلام ابن‏عباس فرمود: کوفه 6600 نفر خواهند امد . (18) ابن‏ابى‏الحدید ابومخنف نقل کرده که امام ابن‏عباس فرمود: کوفه 6560 نفر خواهند امد . (19) طبرى گزارش‏هاى متعددى اورده که رقم نیروهاى کوفه پنج هزار، هفت هزار، هفت هزار دویست، نه هزار ده هزار نفر مى‏داند . (20) هم‏چنین او ابومخنف روایت کرده که ابوطفیل ذى‏قار شنیده که امام فرمود: کوفه 12001 نفر خواهند امد . (21) خلیفه‏بن خیاط مى‏گوید: بین شش هزار هفت هزار نفر کوفه امدند . (22) مسعودى ابن‏ابى الحدید گزارش‏هایى غیر چه پیش‏گویى امام دربر دارد، رقم 6560 هفت هزار ذکر کرده‏اند . (23) اما بلاذرى گفته است: کوفه هزار نفر قولى دوازده هزار نفر ذى‏قار امدند . او هم‏چنین عدد نه هزار محمد حنفیه نقل کرده . (24) دینورى ابن‏اعثم کوفیان 9200 9650 نفر گزارش کرده‏اند . (25) کتاب سلیم‏بن قیس رقم پیش‏گویى امام یازده هزار نفر . (26)

به نظر مى‏رسد اختلاف نیروهاى کمکى کوفه خاطر که انان چند مرحله ذى‏قار امده‏اند . ورود تدریجى مجموع گزارش‏ها طولانى شدن درنگ امام ذى‏قار (27) تعدد فرستادگان حضرت کوفه استفاده مى‏شود . مورخان گفته‏اند مردم کوفه برخى راه ابى برخى راه زمینى ذى‏قار امدند . (28) اختلاف رقم پیش‏گویى شده سوى امام علیه السلام باید همین جهت دانست . البته اشتباه نقل اعداد سوى راویان مورخان نباید نظر دور داشت .

اما مجموع نیروها بین نه ده هزار نفر ترجیح داده مى‏شوند . رقم بلاذرى - سه جا - طبرى، ابن‏اعثم دینورى نقل کرده‏اند . (29) کمى رقم باید حساب تردید مردم کوفه براى جنگ همسر پیامبر صلى الله علیه اله دو صحابى او کار شکنى‏هاى ابوموسى اشعرى دیگر قاعدین گذاشت نظر داشت که اولین رویارویى دو گروه مسلمان، صحابه پیامبر صلى الله علیه اله که بسیارى جنگجویان قبیله خود هماورد مى‏شدند . همین جهت‏بود که وقتى امام تصمیم مقابله اصحاب جمل گرفت مردم کوفه کمک خواست مدتى طولانى ذى‏قار ماند (30) بارها بارها براى کوفیان پیک فرستاد . انضمام نه ده هزار نفر دو سه هزار نفرى که مدینه امام همراه بوده پیش ذى‏قار حضرت پیوسته‏اند رقم دوازده هزار نفرى که برخى گزارش‏ها، مجموع سپاه امام بصره دانسته شده تکمیل مى‏شود .

مطلبى که باقى مى‏ماند، تکرار رقم دوازده هزار نفر که نظر مى‏رسد راویان مورخان نقل مراحل مختلف افراط کرده‏اند; مثلا رقم کوفیان دوازده هزار، رقم کل سپاه امام دوازده هزار رقم جنگجویان پس واقعه جمل دوازده هزار نفر ذکر کرده‏اند . علت مطلب مى‏توان تقدسى دانست که عدد دوازده هزار نفر سپاه برخى روایات استفاده مى‏شود . جمله روایتى که کلینى ابن‏ابى‏الحدید نقل کرده‏اند: «لشکرى که دوازده هزار نفر باشد شکست نمى‏خورد» . (31) مشکل دیگر عدد تناقض گزارش‏هایى که مجموع سپاه امام دوازده هزار نفر مى‏داند . بنابراین، شایسته رقم مشهور حدود نه هزار نفر کوفیانى که ذى‏قار امام علیه السلام پیوسته‏اند ترجیح دهیم; چون روایات متعددى بیان کرده‏اند رقم اضافه همراهان قبلى امام علیه السلام کسانى که پس ذى‏قار امام پیوسته‏اند رقم دوازده هزار نفر تکمیل مى‏کند .

ان چه تعداد افراد سپاه امام جنگ جمل مشهور امار بیست هزار نفر مى‏باشد . (32) اما شیخ مفید گفته است: امام پیش جنگ، سپاه خود ارایش داد که مجموع سواران پیاده نظام شانزده هزار نفر . (33) نقل مفید روایت دیگرى که پیش‏تر امام باقر علیه السلام نقل کرده خوبى تایید مى‏شود . روایت، حضرت فرموده است: امام دوازده هزار نفر خریبه (نزدیک بصره) رسید که عمار فرمانده هزار نفر میمنه مالک فرمانده


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.