لینک دریافت خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word قابل ویرایش پرینت
تعداد صفحات: 23
به نام خدا
موضوع پروژه: بازرسی ایمنی راه
محور بحث: بزرگراه نوکنده –کردکوی
علت انتخاب موضوع پروژه: چون محور مسیر بین بندرگز گرگان قرار گرفته علت رفت امد زیاد مسیر مشا هده نواقص ظا هری موجود طول راه تصاد فات بین جاده محور پروژه انتخاب شده .
مقدمه :
راه عنوان شریان ا صلی ا قتصاد هر کشور ، نقش عمده ایفا کند حداکثر بهره گیری استفاده کنندگان راه باید نوعی طرا حی ساخت نظر گرفته شود که مهمترین ،مقوله بسیار حیاتی تامین ایمنی حرکت . اهداف پروژه ایمنی راه ،معرفی شناخت مشکلات ، وکاهش تعداد شدت تصادف باشد . راستا توجه نقش عوامل دخیل تصادف ( جاده ، انسان ، محیط ، وسیله ) توان موضوعات استراتژیک مختلفی قالب برنامه کوتاه مدت بلند مدت تعریف پیگیری نمود .
تجربه نشان داده که برخورد مقاطع حادثه خیز جاده صورت عدم وجود برنامه بنیادی پیشگیرانه ، انجام برنامه چاره جویانه اصلاحی موثرترین کارهای ممکن . جمله اقدامات توان شناسایی اولویت بندی مقاطع حادثه خیز راه اشاره نمود .
بر اساس مطالعات انجام شده خلاف رشد روز افزون وسایل نقلیه موتوری کشورهای حال توسعه ( جمله ایران ) سطح ایمنی کشورها حال کاهش بوده امار تصادفات حال افزایش .
یکی دلایل توان عدم رعایت موارد مرتبط ایمنی مراحل امکان_ سنجی ،طراحی ساخت بهره برداری پروژه راه ترافیک دانست که نتیجه پیدایش مقطع حادثه خیز شبکه راهها باشد . محیط جاده تنهایی ترکیب سایر عوامل حدودا علت ایجاد یک چهارم کل سوانح باشد .
بر اساس امار ارائه شده توسط بانک جهانی ، هر ساله بیش 17/1 میلیون نفر سوانح جاده میرند بیش 10 میلیون نفر معلول زخمی شوند . که مقادیر 70% مربوط کشورهای حال توسعه .
همچنین سازمان اعلام کرده که سال 2020 تصادفات جاده رد ه سوم علتهای اصلی مرگ میر معلولیت جوامع بشری خواهد رسید .
سیستم حمل نقل شامل ، محیط راه ، استفاده کنندگان راه ( عابرین پیاده ، رانندگان ، دوچرخه سواران ،و غیره ) وسایل نقلیه . عموما گونه مختلفی شرایط محیطی ، استفاده کنندگان راه انواع وسایل نقلیه ، بدون هیچگونه پیامد منفی سیستم حمل نقل همدیگر تقابل باشند .
یک تصادف وقتی رخ دهد که یک ترکیبی عوامل باعث ضعف خرابی سیستم شود .تحقیقات انجام شده استرالیا سهم عوامل انسانی ، وسیله نقلیه محیط راه تعیین نموده که شکل زیر نشان داده شده .
( 95% کل ) عوامل انسانی
عوامل وسیله نقلیه (8% کل ) عوامل محیط راه (28% کل )
عوامل سهیم تصادفات ترافیکی راه
محیط راه تنهایی یادر ترکیب باسایرعوامل باعث 28% کل تصادفات شود. فر ایند بازرسی ایمنی سهم اجزاء محیط راه تصادفات ، تمرکز کند . شناسایی مشکلات لقوه ایمنی حین مراحل اولیه یک پروژه ، توان باصرف هزینه کم طراحی اصلاح نمود تغییر داد نتیجه تصادفات لقوه حذف خواهد .
هدف :
در خیلی موارد پروژه که هنوز مدت زیادی ساخت بهره برداری انها نگذشته بعنوان مقاطع حادثه خیز شناسایی شده اند . بازرسی ایمنی راه منظور حداقل کردن ریسک تصادفات ترافیکی حصول اطمینان نظر گرفته شدن کلیه اقدامات لازم حذف کاهش مشکلات موجود بالقوه شناسایی شده راه ، انجام رسد . علاوه بازرسی ایمنی راه ، ایمنی تمام استفاده کنندگان انرا نظر گرفته ، اهمیت اعمل ایمنی همه مراحل طراحی راه اثبات رسانده هزینه طول عمر پروژه کاهش دهد .
بازرسی ایمنی راه چیست ؟
بازرسی ایمنی راه عبارتند :
بررسی رسمی یک راه موجود حال ساخت ، پروژه ترافیکی هر پروژه که استفاده کنندگان راه سرو کار دارد،که تیمی صلاحیت مستقل ،گزارشی پتانسیل تصادفات خیزی عملکرد ایمنی پروژه ارائه دهد .
بازرسی ایمنی راه مراحل پیشرفت یک پروژه :
بازرسی ایمنی راه تواند طی مراحل پیشرفت یک پروژه ( مرحله امکان سنجی ، طراحی اولیه ،طراحی جزئیات ،حین ساخت قبل بازگشایی ) همچنین یک راه موجود اجراشود ( شکل (3) مراجعه شود ) لازم ذکر اجرای بازرسی مراحل ابتدائی پروژه منافع بیشتری دارد ،زیرا تغییر یک خط نقشه طراحی اجرایی بسیار ساده تر کم هزینه تر رفع مشکل ایمنی یک راه موجود .
منافع بازرسیهای ایمنی راه :
منافع بازرسیهای ایمنی راه عبارتند :
راههای جدید ایمن تر واسطه پیشگیری وقوع تصادفات .
شبکه راههای ایمن تر واسسطه کاهش تعدادو شدت تصادفات .
ارتقاءمهندسی ایمنی راه ( فهم مستندسازی بهتر مهندسی ایمنی راه )
کاهش هزینه طول عمر یک راه
کاهش هزینه اقدامات اصلاحی
کاهش هزینه کلی پروژه که جامعه تحمیل شود .شامل تصادفات ، اختلافات اسیبهای جسمی روحی .
پیشرفتهای احتمالی استانداردها روشهای طراحی مقوله ایمنی .
رسیدگی ساده تر نیازهای ایمنی استفاده کننده اسیب پذیر راه .
تشویق کارکنان سایر بخش مقوله ایمنی راه .
10)افزایش اهمیت اگاهی نسبت طراحی ایمنی راه ،در بین مهندسان ترافیک طراحان .
بررسی وضعیت جایگاه ایران تصادفات جاده :
در جدول شماره 1 تعداد کشته شدگان مجروحان تصادفات راههای کشور رشد سال 1373 1380 ارائه شده . امار بیانگر رشد متوسط سالانه معادل 10 درصد باشد . اساس اخرین امار منتشره تعداد کشته شدگان تصادفات جاده سال 1380 19727 کشته 6/15 صد رشد نسبت سال قبل ، نقطه اوج بحرانی وضعیت خود سالهای گذشته رسیده . عین حال تعداد مجروحین سال معادل 119500 نفر رشد 3/10 صدی که میانگین 12 درصد روند گذشته 9/18 صد سالهای 78و79 کاهش داشته که توجه رشد امار کشته شدگان ، دلالت شدت تصادفات رخ داده همینطور ضعف سیستم امدادرسانی راهها دارد . خصوص تفکیک امار تصادفات شهری برون شهری مطالعه مستند دقیقی صورت نگرفته ولی اساس امار پلیس راهنمایی رانندگی کشور همینطور مطالعات موردی صورت گرفته ( همچون سازمان حمل و