لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 54 صفحه
قسمتی متن :
مقدمه
ولایت فقیه استمرار ولایت نبی (ص ) :
ولایت فقیه همان ابتدا پیامبر (ص ) حکومت اسلامی بنا نهاد اغاز شده است، فرموده حضرت علی (ع) امیر مومنان توصیه کرده اند : قبل انجام هر کاری میان خود رهبری انتخاب نمایید سپس عمل کنید ...
در زمان نبود دسترسی یک امام معصوم حکومت دست فقیهی عالم اگاه متعهد احکام متعهد احکام الهی اشنایی دقیق دارد اداره شود بنابراین وجود شخصی عنوان رهبر حکومت اسلامی احکام قوانین الهی درستی اجرا نماید ضروری نمی توان گفت هر کس خودش احکام قوانین اجرا کند نیازی رهبر نیست لذا طبق انچه گفته ولایت فقیه امری ضروری انکار ناپذیر است.
اکنون شرح بسط بیشتر موضوع صفحات بعدی پردازیم.
واژه ولی :
ولا ، ولایت ( فتح واو) ولایت ( کسر واو) ولی ، مولی. اولی امسال اینها همه ماده « ولی » - و، ل، ی- اشتقاق یافته اند. واژه پر استعمال واژه قران کریم صورت مختلفی کار رفته است، گویند 24 صورت « اسم » 112 قالب « فعل » قران کریم امده است. معنای اصلی کلمه چنان راغب مفردات القران گفته است، قرار گرفتن چیزی کنار چیز دیگری ، نحوی فاصله کار نباشد، یعنی اگر دو چیز انچنان بهم متصل باشد هیچ چیز دیگری میان انها نباشد ماده « ولی » استعمال شود. مثلا اگر چند نفر پهلوی نشسته باشند ما بخواهیم وضع ترتیب نشستن انها بیان کنیم گوییم : زیر صدر مجلس نشسته است.
این کلمه قرب نزدیکی کار رود ، اعم قرب مکانه قرب معنوی ، همچنین دوستی، یاری ، تصدی امر ، تسلط معانی دیگر قبیل استفاده شده است. چون همه اینها نوعی اتصال وجود دارد. ماده مشتقات معانی بسیاری ذکر کرده اند مثلا لفظ «مولی » 27 معنی ذکر کرده اند ، اما بدیهی لفظ 27 معنی جداگانه وضع شده است. یک معنی اصله بیشتر ندارد. سایر موارد عنایت همان معنی استعمال شده معانی متعدد تعبیر بهتر موارد استعمال متعدد قرائن لفظی حالی باید بدست اورد.
این لفظ امور مادی جسمانی استعمال شده امور معنوی مجرد، ولی مسلما ابتدا امور مادی استعمال شده است.
« ولایت » کسر واو معنی نصرت اما « ولایت » فتح واو معنی تصدی صاحب اختیاری یک کار است، گفته شده معنی هر دو یکی معنی تصدی صاحب اختیاری است.
در کلمه « ولی کلمه مولی » باید بگوئیم : دو کلمه همین معنی چیزی هست گاهی مفهوم اسم مفاعله دارد گاهی مفهوم اسم مفعولی .
دو نوع ولا
در قران سخن « ولا » موالات توفی زیاد رفته . کتاب بزرگ اسمان مسائلی تحت عناوین مطرح . انچه مجموعا تدبر کتاب مقدس بدست اید نظر اسلام دو نوع ولاء وجود دارد : منفی مثبت . یعنی طرفی مسلمانان ، ماموریت دارند نوعی ولاء بپذیرند ترک کنند طرف دیگر دعوت شده اند ولاء دیگری دارا باشند اهتمام ورزند.
ولاء منفی
قران کریم دوستی محبت سرپرستی غیر مسلمانان بوسیله مسلمان پذیرفته شود سخت حذر داشته ، نه باب دوست داشتن انسان دیگر بد بداند طرفدار بعض مسلم نسبت غیر مسلم هر حال ، خالف نیکی انها باشد
قران صریحا گوید:
« لا ینها کم الله عن الذین یقبلوکم فی الذین لم یخرجوکم من دیارکم تبدوهم نفسطوا علیهم الله یحب المفسطین » « سوره ممتحنه ایه 8 »
« خداوند باز نمی دارد شما کسانی شما دین مقاتله جنگ کرده اند شما خانه هایتان بیرون نرانده اند . نیکی کنید نسبت انها دادگری کنید نسبت انها همانا خداوند دادگران دوست دارد.»
روابط دوستانه مسلمانان باید حدی باشد عضویت یک پیکر جزییت یک کل ایجاب کند . « ولاء منفی » اسلام عبادت اینکه یک مسلمان همواره مواجهه غیر مسلمانان بداند اعضاء یک پیکر بیگانه مواجه معنی اینکه نباید ولاء غیر مسلمانان داشته باشد نباید روابط مسلمانان غیر مسلمانان حد روابط مسلمانان مسلمانان باشد معنی مسلمانان عملا عضو پیکر غیر مسلمانان قرار گیرد، شکل اید عضویتش پیکر اسلامی هیچ وجه نظر گرفته شود.
ولاء مثبت
اسلام خواسته مسلمانان صورت واحد زندگی کنند، نظامی مرتبط اجتماعی پیوسته داشته باشند هر فردی خود عضو یک پیکر همان جامعه اسلامی است