لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 15 صفحه
قسمتی متن :
تعریف هنر – هنرهای سنتی
هنر یکی نیازهای اساسی زندگی انسان است. متمایزترین شکل فعالیت اجتماعی که بطور قطع پیدایی تکامل شخصیت بهبود پالایش روان وی، سهم سزایی داشته است. زایشی مطلقا" شاق، طاقت فرسا رنج اور که مولودی شادی اور، الهام بخش، اقناع کننده سرشار زیبایی پدید اورد. اشتیاق انسان هنر، عمیق ریشه دار ما قبل تاریخ کنون نمایان مشهود. انچه بشر اولیه دانیم، مطالعه هرن دوستی اوست. انسان محصور اندیشه بقا، معیشت، هراس ها، شکسته و.... زیبایی گویایی هنر وجد امده طریق ان، اندیشه عواطفی که ذهن داشته، متجلی ساخته است. او افزودن خطوط پیچ خم اضافی ابزار کار زندگی اش، علاوه سودمندی، زیبایی، جهت خط دست چشم روانش اندیشیده. هنر جلوه انسانیت انسان است. یک حقیقت متعالی پاسخ گوی نیازها گاریش انسانی چون کمال جویی، معنویت طلبی، احراز اعلام هویت مراتب پائین تر، تبعیت، تقلید، تحصیل رفاه مادی پر کردن اوقات فراغت اثار هنری جلوه گاه ذات شاعرانه تفکر کار انسانی هستند رو نفوذ تعالی بخش فوق العاده نیرومندی انسان جامعه اعمال کنند.
هنر سنتی
در تمدن سنتی که دارای تجربیات عمیق مذهبی هستند تمامی افعال اعمال معمول حیات بشری دارای ریشه سنتی نوعی قداست کهانی انها مترتب تمدن ها، هنر حقیقی اصیل، تجلی روحانیت معنویت ماده. نوع هنر نه تنها ماده شرافت کمال بخشد، بلکه عاملی جهت سیر انسان سمت کمال اگاهی مراد هنر گذشته، معنی عام لفظ بوده، یک معنای اخلاقی معنوی که فضیلت همراه بوده حقیقت معنی درجه کمال ادمی که هوشیاری فراست فضل تقوا دانش بردارد. بنابر هر کس که مرتبه حد کمال رسیده بود، هر مقامی لفظ هنرمند اطلاق شد. هنرها، اعتقاد، بینش کار بستن سنتهای ویژه هنری، تعلیم تعلم بین استاد شاگرد گرفته اماده سازی ابزار وسایل مصالح کار ساخت اثر هنری جایگاه ویژه داشته که لازمه هنرها است.
از ویژگی هنر سنتی، جنبه رمز تمثیلی است. یک اثر هنری سنتی زیباست جمیل نمودار جمال زیبایی یک عنصر ذاتی است. تابع اصول قوانین ازلی ابدی است، پس کهنه نمی شود. گذر زمان تاثیر است. پشتوانه اعتقادی بینشی اندیشه متعالی برخوردار است، لذا، کمک رسان رشد تعالی انسان است. چون ریشه تاریخ دارد محمل میراث فرهنگی چون یک محصول فرهنگی است، حامل پیام محتوای ارزشمند است.
مقدمه:
زمانی که بشر استفاده ظروف سفالین پرداخت، دست ساخته هایش بسیار ابتدائی عاری هر گونه تزئین پوشش لعاب بود، ولی بتدریج که ذوق سلیقه حسن زیبائی شناسی قوت گرفت ظروف سفالین نقوش گوناگون سپس پوشش لعاب ارایش داده شد.
کاوشهای باستانشناسی محوطه باستانی ایران موید که تسلسل تکامل ساخت ظروف لعاب قرون متمادی حفظ گردیده هنرمندان سفالگر پیشرفت هنر سفلگری همزمان کنار ظروف سفالین لعابدار ظروف لعابدار ظروف لعاب مبتکر بوده شیوه سنت امروز حفظکرده اند. وفور ظروف لعاب نسبت انواع دیگر سفالینه بعلت کاربرد نوع سفالینه زندگی توده مردم بوده است.
تاریخ گذاری ظروف لعاب اوایل اسلام بعلت ادامه سنت سفالگری ساسانی ، بسیار مشکل بدین سبب متخصصان نوع سفالینه عرب ساسانی نامیده اند.پس سقوط امپراتوری ساسانیان ( سال 622 میلادی ) گرایش ایرانیان بدین مبین اسلام قسمتهائی سرزمین مدتها تحت تاثیر شیوه هنری گذشته قرار داشته که انجمله ناحیه دریای خزر باشد. منطقه روش سنت هنر ساسانی بویژه زمینه فلز کاری سفالگری ادامه یافته ظروف سفالین بشیوه متقدم ساخته شده است. حفریات باستانشناسی ناحیه دریای خزر که محوطه باستانی بیشماری میگیرد . کشف ظروف سفالین اواخر ساسانی اوایل اسلامی قابل مقایسه بودن انها نظریه اثبات نماید. پژوهشهای باستانشناسی سالهای اخیر مراکز تمدنهای اسلامی ایران چون : نیشابور ، ری، جرجان، سیراف، استخر، تخت سلیمان، سلطانیه، فسا، غبیرا شوش که ادوار اسلامی ابادانی ثروت برخوردار بوده اند شناخت باستانشناسان تکامل سفالینه لعاب حدی اسانتر کرده است. سفالینه لعاب اسلامی بسیار متنوع جهات مختلف مانند خمیر، شکل تزئین قابل بررسی است. .
قالیبافی
قالی دستبافی پرزدار که دستگاهی نام دار بافته شود. انچه قالی اهمیت ارزش بخشد، مواد اولیه طبیعی مانند الیاف پنبه، پشم، ابریشم کتان، همچنین پیوند رنگ نقشه بافت قالی باشد. قالی مجموعه گره که رجهای موازی چله زده شود. هر چه تعداد گره بافت بیشتر باشد مرغوبیت استحکام بیشتر است.
مواد اولیه :
الیاف پشم، کرک، نخ ابریشم که مواد طبیعی شیمیایی رنگرزی شده اند مواد اولیه قالی تشکیل دهند. رنگهای طبیعی ( گیاهی معدنی ) مانند روناس، اسپرک، نیل ... علت ثبات زیاد ، نقش موثری اصالت دوام نفاست ارزش قالی دارند. رنگهای شیمیایی ترکیب مواد مختلف تهیه شوند. واقع همان رنگهای جوهری هستند که انیلین معروف باشند.
گره رایج قالیبافی : قالیبافی، گره دو شیوه فارسی ترکی زده شود. نحوه گره زدن شیوه ترکی بدینصورت که نخ دو تار کنار انها عقب برده شود سپس داخل تارها جلود برگشته محکم شود. گره ترکی نزد بافندگی ایلات ترکمن اذربایجان، روستاهای اطراف همدان رواج دارد. گره زدن شیوه فارسی بافنده خامه کنار یک نخ تار عقب برده بعد گره زدن نخ، بین دو تار بیرون امده محکم شود.
پود گذاری :
پرز قالی وسیله گره که تارها زده شود وسیله تیغه قلاب بریده شود وجود اید. بعد اتمام هررج نخ پود لابه لای تارها کشیده شود، سپس شانه کوبیده رج پود گذاری شده راقیچی کرده دوباره ترتیب قبل کار بافت انجام دهند.
نقشه قالی :
طرحی که وسیله طراحان نقشه پردازان کاغذ شطرنجی رسم شود. گاهی یک قالی بافته شده عنوان نقشه استفاده کنند. معروفترین نقشه قالی عبارتند : هراتی ماهی، بته، لچک ترنج، شاه عباسی، جنگلی بید مجنون، جوشقانی، میناخانی ... طور کلی نقوش قالی دارای دو شیوه نقوش شکسته منحنی باشد.
گلیم :
گلیم بافته داری، بدون پرز که نخ پشمی، پنبه کنفی گیری تاروپود بافته شود. ترتیب که نخ پنبه عنوان تار تخ پشمی رنگارنگ عنوان پود استفاده شود.
در گلیم بافی نقشه کاربرد چندانی ندارد معمولا" نقش افرینی طور ذهنی انجام شود. گلیم هر منطقه طرح رنگ ویژه دارد، که توجه بافت بافته دیگر مجزا شود.
گلیم بیش قالی سابقه قدمت دارد . واقع قالی اثر تکامل گلیم، طی قرنهای متمادی پدید امده است. بافت گلیم دارهای عمودی وافقی استفاده شود، اما نسبت بافت قالی ابزار کار مواد اولیه محدود تری نیاز است.