سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

تحقیق موسیقی شعر معروف الرصافی


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 40 صفحه


 قسمتی متن : 

 

بنام خدا

موسیقی شعر معروف الرصافی

نگارنده: حسن شوندی دانشجوی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

استاد راهنما: دکتر محمود شکیب

استاد مشاور: دکتر فیروز حریرچی

چکیده:

در بررسی موسیقی شعر رصافی توان انتخاب بحرهای مناسب اشعار اشاره نمود. انتخاب بحر طویل دارای موسیقی ارام، متین ویژگیهای امتداد نفس، قابلیت تفصیل سخن است، موضوعاتی چون استبداد ستیزی، بیان حال تهیدستان، رثاء، بیان شکوه تاریخی فرهنگی ملتها، نشان ذوق سلیم توانای رصافی دارد. البته گاه شاعر شکیبایی خود دست دهد، نمی تواند متانت موسیقی شعر خود چنانکه بحر طویل حفظ کرد، پاس بدارد. بنابراین شعرا کاسه لبریز شده صبرش بروز دهد. افزون دو بحر، وی بحرهای خفیف، رمل دیگر بحرها مهارت تمام، گونه قدرت توانایی شعری او رخ کشد، استفاده کرده است.

در موسیقی درونی وی بکارگیری جناس، تکرار حروف صفت صفت نزدیک هم، تکرار حرف طول بیت، استفاده ویژگی حرکات، کلمات هموزن موسیقی درونی شعر خود ر ایجاد کرده است.

تضاد، مقابله، عکس، حسن تعلیل برخی دیگر ارایه معنوی، موسیقی معنوی شعر او شکل داده است.

واژه کلیدی:

بحر شعری، امتداد نفس، واج ارایی، مخارج حروف، ارایه معنوی.

مقدمه:

معروف عبدالغنی الرصافی (1875م – 1945 م) شاعر معاصر نامدار عراقی دوران زندگی او رخدادهای اجتماعی سیاسی بسیار کشورش همراه شد. رصافی مانند بسیاری عراقیها تحولات جامعه خود متاثر گردید. تلاشهای او تجدد مقابله استبداد استعمار چهره مبارز او ترسیم کرد. همین گرایش بیان مشکلات اجتماعی شعرش ائینه تمام نمای جامعه عراق گردانید، بگونه او شاعر ازادی نامیدند. پرداختن موضوعات نو پیشگاهی انتقال شعر عرب عراق موضوعات سنتی کهن موضوعات جدید او ارمغان اورد. پیشگاهی زمینه چنان توجه منتقدان پژوهشگران خود جلب کرد، جنبه فنی شعرا فراموش شد. اما اگر وی ذوق مهارت ادبی خود انگونه توانائی داشت، زمینه شعر ادب بروز داد گمان، جایگاه فنی شعر او بسیار بالاتر انچه اکنون است. غفلت محققان پژوهشگران توجیه پذیر نبود.

در مقاله کوشش شده پرداختن موسیقی شعر رصافی، ذوق شعری، عاطفه تکلف وی نمایش دراید، مهارت فنی او بروز بیشتری یابد.

پیش پرداختن موسیقی شعر رصافی، شایسته جایگاه موسیقی شعر بصورت کوتاه بیان شود، نقش انتقال مفهوم نمایان تر گردد. مقایسه یک بیت ترجمه منثور نقش وضوح نشان دهد. تفاوت احساس ایجاد شده هنگام خواندن یک بیت ترجمه منثور ان، نتیجه چینشی خاص حروف حرکات بیت باشد، نظمی وزن بحر شعری نامیده شود. بنابراین سخن زبان شعر توان امیخته زبان کلامی زبان موسیقایی دانست. زبان کلامی زبانی زبان موسیقایی دانست. زبان کلامی زبانی توانائی محدود است، انتقال مفاهیم وسیله جز دست یازیدن دامان اندیشه استنباط تحلیلی عقلی ممکن نیست. اما زبان موسیقایی شعر محدودیت زبان کلایم ندارد، زیرا نیازمند ترجمه نیست، بدون نیاز تامل اندیشه، عبارتی بدون اینکه دست عقل اندیشه برسد، دل سخن گوید (شوقی ضیف، فصول فی الشعر نقده، 290)، افراد امی غیر امی بگونه مستقیم تاثیر قرار دهد.

همین ویژگی موسیقی شعر موجب اعراب جاهلی حفظ انتقال شعر ادب تاریخ خود بیش انکه چشم خود اعتماد کنند، گوش خود اعتماد نمایند، احساس موسیقی الفاظ عبارات، مهارت بدست اورند (ابراهیم انیس، دلالت الالفاظ، 192).

پس سخن کوتاه نقش موسیقی شعر اهمیت ان، موسیقی شعر رصافی توجه خاستگاه ان، سه محدوده موسیقی بیرونی، موسیقی درونی، موسیقی معنوی بررسی قرار دهیم.

موسیقی بیرونی

این نوع موسیقی محصول بکارگیری اوزان شعری بحرهای عروضی است. وزن واقع هیاتی تابع نظام ترتیب حرکات سکنات تناسب میان انها


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.