سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

تحقیق فلسفه ازدواج اسلام سایر ادیان الهی


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 25 صفحه


 قسمتی متن : 

 

فهرست مطالب

فلسفه ازدواج اسلام سایر ادیان الهی 1

چکیده 1

مقدمه 1

ازدواج اسلام 2

ب- اهمیت جایگاه ازدواج اسلام 3

ج- اهداف ازدواج دیدگاه اسلام 6

اهداف مذموم ازدواج دیدگاه اسلام 7

ازدواج مسیحیت 7

الف- اهمیت جایگاه ازدواج مسیحیت 8

ب- فلسفه ازدواج مسیحیت 12

ج- اهداف ازدواج دیدگاه مسیحیت 14

وجوه اشتراک اسلام مسیحیت ازدواج 16

وجوه افتراق اسلام مسیحیت ازدواج 17

اهمیت ازدواج جامعه یهود 20

اهمیت ازدواج ایین زرتشتی 21

فهرست منابع: 23

فلسفه ازدواج اسلام سایر ادیان الهی

چکیده

بهترین راه شناسایی یک پدیده، مطالعه‌ی فرانگر بررسی محمل‌های گوناگون است. شناخت همه‌جانبه کشف فلسفه‌ی ازدواج میسر نمی‌باشد، مگر پرتو تطبیق مقایسه. یکی ابعاد موثر حایز اهمیت تطبیق، مقایسه‌ی ازدواج دو ایین اسمانی اسلام مسیحیت است. رو نوشتار حاضر، بررسی تطبیقی علل چرایی، جایگاه اهداف ازدواج اسلام سپس مسیحیت می‌پردازد اخر یافته‌های حاصل مقایسه قرار می‌دهد. مهمترین دستاورد تطبیق عبارت این‌که هر دو ایین، تنها راه مشروع تامین نیاز جنسی، ایجاد نسل پاک تامین محبت پرتو ازدواج خانواده می‌دانند؛ تفاوت اساسی که رهبانیت تجرد نسبت ازدواج ایین مسیحیت جایگاهی ویژه برخوردار است؛ حالی که دین مبین اسلام، تجرد رهبانیت امری کاملا مردود برخلاف مسیحیت عامل تقرب خداوند محسوب نمی‌شود؛ بلکه ازدواج که زمینه‌ساز تکامل تقرب الهی خواهد بود.

مقدمه

کلام خداوند سخن وحی نه تنها پیام محتوای عالی نغز خود راهنمای حق جویان حقیقت‌طلبان است، بلکه ارائه‌ی حقایق ایینی معرفی راه روش راهنمایی بی‌بدیل بی‌همتا است. یکی روش‌های قران اعطای بصیرت ایجاد بینش، مقایسه‌ی دو سوی موضوعات است. ان‌گاه که قران اگاهان برابر جاهلان قرار می‌دهد استفهام معرفتی ارائه می‌نماید، همین شیوه بصیرت‌افرینی کار می‌گیرد: «هل یستوی الذین یعلمون الذین لایعلمون»(زمر، 9) هم‌چنان‌که مقایسه‌ی نابینا بینا اهل ایمان عمل صالح انسان بدکار «و ما یستوی الاعمی البصیر الذین امنوا عملوا الصالحات لا المسئ» (غافر، 58) روشی دیگر جهت نیل علم معرفت ادمیان می‌اموزد پرتو تطابق تناظر، حوزه‌های ناگشوده‌ی معرفت انسان‌ها می‌گشاید.

مطالعه‌ی تطبیقی کنار دیگر روش‌های مطالعه، جایگاه ویژه منحصر فردی برخوردار است. اورد مستقیم شناخت یک پدیده بررسی یک مسئله، محقق مخاطب اگاهی نسبت ابعاد متعدد موضوع محروم کرده هر دو سطحی‌نگری مبتلا می‌نماید نهایت دست دادن فهم عمیق می‌انجامد ولیکن مطالعه‌ی مقایسه‌ای تطبیقی، محقق مخاطب حصرگرایی رها ساخته ابعاد ناپیدای موضوع نظر خلال مقایسه فرا وی می‌گشاید.

ازدواج اسلام

الف- فلسفه ازدواج اسلام

از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد پیمان شرایطی ویژه است. (رک. نجفی، 1365: ج29، صص8-5) پیمان قرارداد افزون این‌که استحکام خاص برخوردار است، «میثاقا غلیظا» (نساء، 21) دارای یک ارزش منزلت الهی خدایی ویژه می‌باشد سطح دیگر قراردادهای اجتماعی قرار نمی‌گیرد صرفا قواعد عمومی قراردادها پیروی کند. شاید بتوان گفت: قویترین پیمان مقدس‌ترین قرارداد که ادمی اعتماد ان، والدین خواهر برادر خود رها کرده راضی می‌شود فردی که شناخت زیادی وی ندارد، پیمان شود همه‌ی دارایی خود او مشارکت گذارد. گویا همین جهت که روایات قرارداد «قلاده» تعبیر شده هشدار داده شده که متوجه باشید عنان اختیار خود دست چه کسی می‌دهید. (رک. الحرالعاملی، 1403ق: ج14، ص17) چه کسی کنار خود قرار می‌دهید شریک مال دین اسرار خویش می‌سازید. (همان: ص14)

اینک باید دید که اسلام پیمان وثیق چه قصدی پی می‌ریزد اهتمام می‌ورزد؟ لیکن قبل بیان علل فلسفه ازدواج، ذکر یک نکته ضروری تفاوت «فلسفه چرایی» «هدف اهداف» که دو چه سان بحث یکدیگر منفک شده‌اند؟ مقصود هدف، وضعیت مطلوبی که طور اگاهانه سودمند تشخیص داده شده تحقق تلاش می‌شود (اعرافی، 1376: ص5) ولی «علت فلسفه» نسبت انتخاب اگاهانه، تلاش هدفمند تاثیر اراده‌ی انسانی تحقق هیچ توجهی نیست؛ یعنی علت وقوع یک پدیده می‌تواند عاملی غیر انسانی باشد؛ ولی اهداف همیشه اراده نیرویی انسانی هدفدار محقق می‌شود. نوشتار نیـز اهـداف ازدواج تـلاش انسان‌هـایی که ازدواج نموده‌انـد فـراهم می‌شـود باید این‌چنین باشد؛ حالی که وقتی علل تشریع ازدواج سخن گفته می‌شود، توجهی اراده‌ی انسانی تامین ان‌ها نمی‌باشد؛ عنوان مثال چه بخواهیم چه نخواهیم فلسفه‌ی ازدواج، پاسخ ندای فطرت تامین ارامش است.

ب- اهمیت جایگاه ازدواج اسلام

1- محبوبیت ازدواج نزد خداوند

ازدواج منظر اسلام بسیار پسندیده مطلوب منظر فقه اسلامی، عملی مستحب چه بسا مستحب موکد برخی موارد واجب شمرده می‌شود (مشکینی، 1366: ص10) مانند هر عمل مستحب انجام ثواب پاداش دنیوی اخروی مترتب می‌شود؛ چرا که طلب درخواست الهی واقع شده است: «وانکحوا الایامی منکم الصالحین من عبادکم امائکم یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله الله واسع علیم» (نور، 32) هر عملی که درخواست اولیای دین واقع شود، نشان فضیلت رجحان عمل دیدگاه اولیای دین دارد مطلوبیت ذاتی عمل حکایت می‌کنـد. لذا منظر اسلام، ازدواج عملی مطلوب درگاه الهی مستحب موکد شمرده می‌شود انجام دهنده‌ی مستحق ثواب پاداش الهی است.

2- ازدواج، پیمانی مقدس

در حالی‌که بیان اهمیت ازدواج، مطلوبیت ذاتی الزام استحبابی اسلام کفایت می‌نماید، اما قداست ویژه بارگاه الهی خود شاهد دیگری اهمیت جایگاه خاص است. بیانی دیگر، افزون الزام الهی ازدواج که خود صورت غیر مستقیم اهمیت ازدواج حکایت می‌کند، برابر برخی مکاتب مذاهب که نگاهی حیوانی، دنیوی فرو افتاده ازدواج می‌نگرند فضیلت انسانی ترک ازدواج می‌جویند، اسلام ازدواج جایگاهی قدسی قائل است. اسلام ازدواج مجموعه‌ی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.