سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

ادبیات کودکان نوجوانان


تعداد صفحات : 34

فرمت : word

 

مطالعات دانشگاهی

ادبیات کودک ایران مقایسه ادبیات کودک کشورهای دیگر حتی کشورهای حال توسعه، فقدان مطالعات دانشکاهی رنج برد . هنوز رشته مستقل ادبیات کودک خبری نیست اغلب دانشگاه کشور جز چند واحد حاشیه برخی رشته چیزی به نام ادبیات کودک وجود ندارد اگر یک استثنا دانشگاه شیراز بگذریم ، می‌توانیم ادعا کنیم مطالعات دانشگاهی حوزه ادبیات کودک وجود ندارد.     
قضاوت درباره وضعیت ظاهر ساده نظر رسد، اما میتوان رد پایی برخی گرایش ها دید که چندان ،با دانشگاهی شدن ادبیات کودک تبع مطالعات دانشگاهی میانه‌ای ندارد متقدند که ادبیات کودک امری غریزی باید راه دیگری گسترش و تقویت کوشید چه بسا دانشگاه کیفیت نینجامد ، اما سوی دیگر اغلب با اشاره تجربه کشور دیگر اهمیت نقش دانشگاه مطالعات دانشگاهی تاکیید کنند. افراد شاید نخستین پرسش باشد که چرا ایران مطالعات دانشگاهی حوزه ادبیات کودک شکل نگرفته‌است وچه موانعی روی پدیده قرار دارد .
شماره اینده پژوهشنامه ادبیات کودک ونوجوان اختصاص داده‌ایم.       
دوستان گرامی و پژوهشگران مولفان محترم می‌توانند مقاله‌های خود تاریخ پایان تابستان با موضوع پیشنهادی موضوع‌های دیگر مرتبط، پژوهشنامه ارسال کنند

ضرورت پژوهش حوزه ادبیات کودکان چیست؟

ادبیات کودکان عنوان یک نهاد، ساختار سازوکارهای خود دارد، تعامل جامعه، اموزش پرورش دانشگاه همواره باید خود جهتی معنا دار هسته هدف پیشرفت منظور شده باشد، بازتولید کند. هدف پژوهش هر حوزه علم دانش باز تولید نهاد علمی اجتماعی هدف شناسایی سازوکارها ساختارهای جهت گسترش معنادار پدیده است. بنابراین هیچ نهادی نیست نیاز پژوهش باشد. نهاد بدون پژوهش مانند، مانداب‌هایی مرور زمان گنداب تبدیل می‌شوند. اما پژوهش عرصه روندهای گوناگونی دارد. . .

 

 

 

شعر نو کودکان نوجوانان

 

 

 

 

 

با ظهورنیما عرصه ادبیات ارایه روشی تازه سرایش شعر ، نه تنها درشعر، که درتمام هنرهای ایرانی شکلی مستقیم غیرمستقیم تغییر ایجاد شد. بدون شک یکی از دلایل تاثیر پذیری حرکت نیما، خاطر سابقه جایگاه شعر میان ایرانیان بود. دراین میان استفاده " قالب نیمایی" درادامه قالب ازاد سپید در شعر کودکان نوجوانان توجه شاعران شعر کودک قرار گرفت .

اما توانایی کودکان ونوجوانان پذیرش قالب وزن عروضی رایج نداشت و از زنگ قافیه بهره نمود چه اندازه بود. وزن قافیه سنتی یکی از دلایلی باعث شود نوجوانان مخصوصا کودکان بتوانند اشعار راحتی حفظ کنند ؛ طرفی نباید فراموش کرد بعضی اشعارمورد استفاده کودکان به واقع شعر یاترانه نیستند، بلکه بیشترترکیبی چند واژه هستند تنها داری وزن و موسیقی قافیه اند! چندین سال استفاده قالب نیمایی، ازاد سپید شعر کودک رایج شده شاعران متعددی اثار خود قالب کودکان منتشر کرده اند.اینکه چه اندازه قالب موفق بوده استفاده کودکان و نوجوانان مناسب خیر مصطفی رحماندوست ، علی کاشفی خوانساری جعفر ابراهیمی نصر اظهار نظر کنند .

رابطه بینا فرهنگی ادبیات کودکان

ضرورت رابطه بینافرهنگی، کجا سرچشمه می‌گیرد چرا باید فرهنگ‌های مختلف با هم رابطه داشته باشند؟ رابطه بینافرهنگی، چه نسبتی ادبیات کتاب کودک دارد و شکل‌گیری چنین رابطه‌ای، مستلزم عبور چه موانعی است؟ جهان امروز، اگر ادبیات کودک ما وارد چنین رابطه‌ای نشود، چه‌ اسیبی می‌بیند رابطه چه جهتی می‌تواند داشته‌ باشد؟ این‌ها پرسش‌هایی که میزگردی حضور رامین جهانبگلو (روشنفکر برجسته ایرانی استاد فلسفه دانشگاه‌های معتبر دنیا)، محسن سلیمانی (مترجم و مدرس ادبیات داستانی) شهرام اقبال‌زاده (مترجم منتقد)، بحث بررسی قرار گرفته است.

پژوهشنامه: موضوع بحث‌مان همان‌جور که دوستان اطلاع دارند، روابط بینافرهنگی و ارتباطش ادبیات، ویژه ادبیات کودک نوجوان است. شروع بحث، می‌توانیم از خود مفهوم ضرورت‌های شکل‌گیری‌اش شروع کنیم اگر قضیه سوابقی دارد، اشاره‌ای شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.