نوع فایل : ( Word ) قابل ویرایش
تعداد صفحات : 9صفحه
بخشی از تحقیق :
ص 401
حسد گاهی شکل محبوب :
جملۀ " حسدا من عند انفسهم " ( انگیزۀ انها حسدی ناحیۀ خودشان است ) ممکن است اشاره این باشد حسد گاهی شکل هدف منعکس شود اب رنگ دینی ان دهند ، ولی حسدی انها این زمینه نشان دادند حتی این رنگ را نیز نداشت بلکه صرفا جنبه شخصی داشت .(1) این احتمال وجود دارد اشاره حسدی باشد جان انها ریشه دوانده است .
(1) تفسیر المنار ذیل ایۀ مورد بحث . سوره بقره ایۀ 110 جزء اول
ص 424
سوره نساء ، ایه 53 – 55 حسدها ، جنایات ص423 حسد روایتی حضرت علی (ع) :
"حسد" فارسی ان تعبیر "رشک" کنیم معنی ارزوی زوال نعمت دیگران است ، خواه ان نعمت حسود نرسد ، بنابراین کار حسود ویران کردن ارزوی ویران شدن متمرکز شود ، نه اینکه ان سرمایه نعمت حتما او منتقل گردد . حسد سر چشمۀ بسیاری نابسامانیهای اجتماعی است جمله اینکه :
1- حسود تمام بیشتر نیروها انرژیهای بدنی فکری خود را باید راه پیشبرد اهداف اجتماعی کاربرد مسیر نابودی ویران کردن انچه هست صرف کند ، این رو سرمایه وجودی خود را بین برده سرمایه اجتماعی را .
2- حسد انگیزۀ قسمتی جنایات دنیا است اگر عوامل علل اصلی قتلها ، دزدیها ، تجاوزها مانند ان را بررسی کنیم خواهیم دید قسمت قابل توجهی انها عامل حسد مایه گیرد ، شاید بخاطر همین است ان را شراره اتش تشبیه کرده اند تواند موجودیت حسود جامعه را دران زندگی کند خطر بیندازد .
یکی دانشمندان گوید " حسد بد خواهی " خطرناکترین صفات است باید ان را منزلۀ موحشترین دشمن سعادت تلقی کرد دفع ان کوشید . جوامعی افراد ان را اشخاص حسود تنگ نظر تشکیل دهند جوامعی عقب افتاده هستند ، زیرا همانطور گفتیم حسود همیشه کوشد دیگران را عقب بکشد این درست بر خلاف روح تکامل ترقی است .
3- همۀ اینها گذشته حسد اثرات بسیار نا مطلوبی روی جسم سلامت انسان گذارد ، افراد حسود معمولا افرادی رنجور نظر اعصاب دستگاههای مختلف بدن غالبا ناراحت بیمارند ، زیرا امروز این حقیقت مسلم شده بیماریهای جسمانی بسیاری موارد عامل روانی دارند ، طب امروز بحثهای مشروحی تحت عنوان بیماریهای " روان تنی " دیده شود این فسمت بیماریها اختصاص دارد . جالب اینکه روایات پیشوایان اسلام روی این موضوع تکیه شده است :
در روایطی حضرت علی (ع) خوانیم :" صحه الجسد من قله الحسد : تندرستی کمی حسد است " جای دیگر فرماید : " العجب لعقله الحاد عن سلامه الاجساد : عجیب است حسودان سلامت جسم خود بکلی غافلند " حتی موضوع احادیث خوانیم حسد پیش انکه محسود زیان برساند حسود شروع کتد ، تدریجا او را قتل رساند !
4- نظر معنوی حسد نشانۀ کمبود شخصیت نادانی کوتاه فکری ضعف نقص ایمان است . زیرا حسود واقع خود را ناتوان تر ان بینید مقام محسود بالاتر ان برسد و لذا سعی کند محسود را عقب برکرداند ، علاوه او عملا حکمت خداوند بخشندۀ اصلی این نعمت ست معترض است نسبت اعطای نعمت افراد طرف خداوند ایراد دارد ، لذا حدیثی امام صادق (ع) خوانیم " الحسد اصله من عمی القلب الجود لفضل الله تعالی هما جناحان للکفر لحسد وقع ابن ادم نی حسره الابد هلک مهلکا لا ینجونه ابدا : حسد بدخواهی تاریکی قلب کوردلی است انکار نعمتهای خدا افراد سرچشمه گیرد ، این او ( کوردلی ایراد بر بخشش خدا ) دو بال گفر هستند ، سبب حسد بود فرزند ادم یک حسرت جاودانی فرو رفت هلاکتی افتاد هرگز ان رهائی نمی یابد " (1)
قران مجید گوید : نخستین قتل کشتاری روی زمین واقع شده عامل حسد بود (2)
و نهج البلاغه علی (ع) ،نقل شده فرمود " الحسد یا کل الایمان کما تاکل النار الحطب : حسد تدریجا ایمان را خورد همانطور اتش هیزم را تدریجا بین برد .(3)
چه این شخص حسود تدریجا سوء ظنش خدا حکمت عدالت او بیشتر شود همین سوء ظن است او را وادی ایمان بیرون کشد . زیانهای معنوی مادی ، فردی