سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

تحقیق نحوه خلقت انسان ازدیدگاه قران


 

نوع فایل : ( Word ) قابل ویرایش

 

 

 

تعداد صفحات :9 صفحه

 

 

 

بخشی تحقیق :

نحوه خلقت انسان ازدیدگاه قران

مقدمه:

قران، اغاز افرینش انسان را خاک دانسته است «خلقه من تراب‏» (28) «خلقک‏من تراب ثم من نطفه‏» (29) ، «خلقکم من تراب‏» (30) ، «خلقکم من تراب ثم من نطفه‏» (31) ، «خلقناکم من تراب ثم من نطفه‏» (32) ، بعد خاک اب امیخته گل شد «خلقکم من طین‏» (33) شیطان اشاره اینجا داشت لب اعتراض گشود گفت: «ءاسجد لمن خلقت طینا» (34) ابلیس گفت: ایا براى کسى گل افریدى سجده کنم، غافل این که:

ادمى بسرشته یک مشت گل برگذشت چرخ کوکب دل

البته این گل، ساده نبوده اوصافى نیز داشته است، مانند چیزى برگزیده عصاره «سلاله‏» گل است «لقد خلقناالانسان من سلاله من طین‏» (35) یقین انسان را عصاره‏اى گل افریدیم، این گل گونه‏اى بوده چسب داشته مانند گل‏هاى رسى سرشته مى‏شوند «انا خلقناهم من طین لازب‏» (36) : ما انان را گلى چسبنده افریدیم، این گل رنگش تغییر کرده تیره رنگ لجن‏گونه شده است «من صلصال من حماء مسنون‏» (37) حقیقت انسان را گلى خشک، گلى سیاه بدبو افریدیم. گرچه پاره‏اى روایات دست مى‏اید مراد گل بدبو، طینت ادمیان بدکردار است نه گل ظاهرى انان. (38)

بارى گل مایه انسان، تدریج‏سفال‏گونه گردیده است «صلصال کالفخار» . (39) : انسان را گل خشکیده‏اى سفال مانند افرید:

یک قطره ان بحر جدا شد جدا نیست کادم ز تک صلصل فخار برامد بنا ظاهر برخى روایات نخستین عضوى بدن انسان افریده شد چشمان او بوده است، (40) چون کار بدن سازى پایان رسید اندام او موزون اراسته گشت، خداوند روح خود او دمید «ثم سواه نفخ فیه من روحه‏» (41) ان‏گاه او را درست اندام کرد روح خویش او دمید.

 

افرینش انسان دیدگاه قران

  قران کریم، کتاب اسمانی تحریف نشده ما مسلمانان راجع خلقت انسان ایات مختلف تغییرات گوناگونی دارد. قران خلقت انسان را این مراحل بیان کرده است:

   الف) تراب: خاک افریده شده است ب) طین: گل ا فریده شده است ج) صلصال من حماء مسنون: گل لای گندیده افریده شده است د) صلصال کالفخار گل خشکیده صدادار (مانند سفال) افریده شده است. اینها مراحلی خلقت انسان است سعی ما این مقاله کوتاه بر ان است انها را باتوجه تفاسیر شیعه کتبی چند نویسندگان شرح دهیم؛


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.