نوع فایل : ( Word ) قابل ویرایش
تعداد صفحات : 13صفحه
بخشی تحقیق :
مهدویت و مسائل کلامى جدید
اشاره
در این نوشتار، ابتدا تفاوت «فلسفهى دین» «کلام جدید» اشاره مىشود، سپس «تعریف دین منظر دین پژوهى جدید» صورت مىگیرد، پس ان، تقسیم «دین» «ادیان سنتى» «ادیان دنیوى»، تقسیم «ادیان سنتى» «وحیانى» «غیر وحیانى» مطرح مىشود.
به دنبال تکیهى ادیان وحیانى بر وحى، باب ماهیت وحى، سه دیدگاه اشاره مىشود، ان گاه دیدگاه گزارهاى تفصیل خواهد امد.
نوشتهى حاضر تقریر سلسلهى درسهاى «مهدویت مسائل کلامى جدید» استاد دکتر رضا حاجى ابراهیم است که در «مرکز تخصصى مهدویت« قم براى جمعى طلاب دانش پژوهان ارئه شده است.
در امد
"مهدویت مسایل جدید کلامى" مشتمل بر بخشى از مسایل جدید الورود حوزه کلام یا فلسفهى دین است که لوازم پیامدهایى ارتباط با مهدویت (به روایت شیعى) دارند. همین جهت، پس بیان تعریفى کوتاه کلام جدید فلسفهى دین اشاره تفاوتهاى این دو، طرح مباحثى مثل دیدگاه تجربى در باب وحى، تکثر گرایى دینى، سکولاریزم و... نتایج حاصل این اراء باب مهدویت استخراج شده، مورد نقد بررسى قرار مىگیرد.
«کلام» «فلسفهى دین» به لحاظ روش غایت موضوع، تفاوت دارد. دانش کلام، دانشى است که غایت ان، دفاع از اموزههاى دینى خاص است همین جهت، دانش کلام، همیشه، صورت مضاف یا صورت یک اسم مرکب وصفى کار مىرود گفته مىشود: «کلام اسلامى» یا «کلام مسیحى» و مانند ان، حالى که «فلسفهى دین»، چنین نیست؛ زیرا، فلسفهى دین، اولا از همهى تعالیم یک دین بحث نمىکند، بلکه اموزههاى مشترک بینالادیان بحث مىکند و ثانیا، مقام دفاع تعالیم یک دین نیست لذا بعضى فیلسوفان دین، بحث خداشناسى، نهایتا این نتیجه مىرسند که هیچ کدام ادلهى که بر له وجود خدا اقامه شده است مثبت وجود خدا نیست یا بعضا ملحد یا لاادرى هستند. این رو، دانش کلام، عنوان دانشى مطرح است که یا بىموضوع است یا یک عنوان مشیرى براى موضوعاتاش درست مىکنیم مىگوییم: «ان، دانشى است که گزارههاى متون مقدس دینى غایت دفاع تعالیم متون دینى خاص، بحث مىکند روشهاى متنوعى مانند روش تجربى یا عقلى یا روش تاریخى یا روش شهودى ممکن است استفاده بکند».
اولین بحث ما، وحى تجربهى دینى است. مقدمتا، مستحضر هستید که ما، یک تقسیم، ادیان را ادیان وحیانى غیر وحیانى، تقسیم مىکنیم. ادیان غیر وحیانى، مثل نوع ایینهایى است که شرق دور پیروانى دارند. بودیسم، تائوئیسم، شینتو، کنفوسیوس، این دسته است. ادیان وحیانى،