سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

تحقیق مهدویت مسائل کلامى جدید


 

نوع فایل : ( Word ) قابل ویرایش

 

 

 

تعداد صفحات : 13صفحه

 

 

 

بخشی تحقیق :

مهدویت و مسائل کلامى جدید

 

اشاره
در این نوشتار، ابتدا تفاوت «فلسفه‏ى دین» «کلام جدید» اشاره مى‏شود، سپس «تعریف دین منظر دین پژوهى جدید» صورت مى‏گیرد، پس ان، تقسیم «دین» «ادیان سنتى» «ادیان دنیوى»، تقسیم «ادیان سنتى» «وحیانى» «غیر وحیانى» مطرح مى‏شود.

به دنبال تکیه‏ى ادیان وحیانى بر وحى، باب ماهیت وحى، سه دیدگاه اشاره مى‏شود، ان گاه دیدگاه گزاره‏اى تفصیل خواهد امد.

نوشته‏ى حاضر تقریر سلسله‏ى درس‏هاى «مهدویت مسائل کلامى جدید» استاد دکتر رضا حاجى ابراهیم است که در «مرکز تخصصى مهدویت« قم براى جمعى طلاب دانش پژوهان ارئه شده است.

در امد

"مهدویت مسایل جدید کلامى" مشتمل بر بخشى از مسایل جدید الورود حوزه کلام یا فلسفه‏ى دین است که لوازم پیامدهایى ارتباط با مهدویت (به روایت شیعى) دارند. همین جهت، پس بیان تعریفى کوتاه کلام جدید فلسفه‏ى دین اشاره تفاوتهاى این دو، طرح مباحثى مثل دیدگاه تجربى در باب وحى، تکثر گرایى دینى، سکولاریزم و... نتایج حاصل این اراء باب مهدویت استخراج شده، مورد نقد بررسى قرار مى‏گیرد.

«کلام» «فلسفه‏ى دین» به لحاظ روش غایت موضوع، تفاوت دارد. دانش کلام، دانشى است که غایت ان، دفاع از اموزه‏هاى دینى خاص است همین جهت، دانش کلام، همیشه، صورت مضاف یا صورت یک اسم مرکب وصفى کار مى‏رود گفته مى‏شود: «کلام اسلامى» یا «کلام مسیحى» و مانند ان، حالى که «فلسفه‏ى دین»، چنین نیست؛ زیرا، فلسفه‏ى دین، اولا از همه‏ى تعالیم یک دین بحث نمى‏کند، بلکه اموزه‏هاى مشترک بین‏الادیان بحث مى‏کند و ثانیا، مقام دفاع تعالیم یک دین نیست لذا بعضى فیلسوفان دین، بحث خداشناسى، نهایتا این نتیجه مى‏رسند که هیچ کدام ادله‏ى که بر له وجود خدا اقامه شده است مثبت وجود خدا نیست یا بعضا ملحد یا لاادرى هستند. این رو، دانش کلام، عنوان دانشى مطرح است که یا بى‏موضوع است یا یک عنوان مشیرى براى موضوعات‏اش درست مى‏کنیم مى‏گوییم: «ان، دانشى است که گزاره‏هاى متون مقدس دینى غایت دفاع تعالیم متون دینى خاص، بحث مى‏کند روش‏هاى متنوعى مانند روش تجربى یا عقلى یا روش تاریخى یا روش شهودى ممکن است استفاده بکند».

اولین بحث ما، وحى تجربه‏ى دینى است. مقدمتا، مستحضر هستید که ما، یک تقسیم، ادیان را ادیان وحیانى غیر وحیانى، تقسیم مى‏کنیم. ادیان غیر وحیانى، مثل نوع ایین‏هایى است که شرق دور پیروانى دارند. بودیسم، تائوئیسم، شینتو، کنفوسیوس، این دسته است. ادیان وحیانى،


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.