تاثیر دین زندگی
چکیده:
دین عنوان مقولهایی زندگی انسان تمامی شئون روزنههای وجودی او اثر میگذارد انسان نیز ان متاثر میگردد. این تاثیر تاثر جنبه فردی انسان است وهم جنبههای اجتماعی.
استاد شهید مرتضی مطهری (ره) کتاب انسان ایمان بررسی تاثیر دین زندگی انسان ، برخی اثار فردی دین را بیان میدارد. این نوشتار الهام گیری روش استاد بیان فواید دین ، چند عنوان دیگر نیز بدان افزوده است. این فواید این جهت جانب دین نشئت می گیرد انسان را متصل منبع لایزالی نام الله (ذات مستجمع جمیع صفات کمال) می کند انسان را پس هدایت تکوینی مشمول هدایت تشریعی کرده اراده نموده انسان نیز هدایت شود ثمرات این هدایت بهرهمند شود.
مقدمه:
انسان امور فطرى را ودیعه جانب خداوند متعال دریافت نموده که همه انها جهت دهى زندگى فردی اجتماعیش موثر واقع مىشوند. " فطرت الله التى فطر الناس علیها " ، شکوفایی این استعدادهای فطری ، مشروط برطرف کردن موانع قرارگرفتن درجهت اصلی کمال است. استعداد فطرى نیروى خداشناسى یعنى درک پارهاى اسرار افرینش که نهاد بشر ودیعت سپرده شده البته اغاز امر قوه محض بوده است، این رو هر یک افراد بشر اغاز زندگى فاقد همه گونه دانش بصیرت مىباشد زیرا احساسات همچنین افکار انان صفر شروع میشود حیات تعقل زندگى جاوید بشرى نیز بر اساس نور فطرت نهاده شده است، زیرا غرض افرینش جهان دوام فیض نسبت سلسله بشر است که خداوند روح نور وى ارزانى داشته ان استعداد نیروى زیاده بر تصور ودیعت نهاده بر این اساس است که زندگى او ابدى خواهد بود . انی وجهت وجهی للذی فطر السموات الارض انسان خاکی واقع، حیوانی است که درونش استعداد انسان شدن را دارد. وگرایش فطری درونش ، قابل تربیت، رشد پرورش می باشند. بشر علاوه بر خداجوئى فطره موحد نیز میباشد. ادمى حکم الهام فطرى عمق وجدان خود متوجه خداى یکتا است جمله جنایات فیلسوفان مادى موسسان مکاتب ضد دینى انسانى، جعل تحریف تاریخ است مثلا انها ادوارى براى تکامل اجتماعى بشر وضع کرده جمیع کشمکشها اختلافات جنگها را فقط بر موجبات اسباب علل اقتصادى حمل میکنند، صورتى که اندک اطلاعى حوادث وقایع تاریخى کافى است که بدانیم بسیارى جنگها، عوامل علل فراوان دیگرى قبیل شهوت رانى جاهطلبى صاحبان قدرت سلطنت یا اسباب موجباتى مانند عقاید مذهبى ملى داشته است که علم قطعى اتش افروزان جنگ این که ضررهاى فراوان اقتصادى را حال اینده باید تحمل کنند انها را وجود میاوردهاند . این شکوفایی نیازمند تلاش مضاعفی است که همانند دانه ای برای رسیدن کمال سعادت باید مسیری را کمک عقل بگذارند کمال برسد. نهایت کمال انسان میوه مورد نظر ما است مقام خلیفه اللهی است. انی جاعل فی الارض خلیفه. پس انسان باید مسیرحرکت خود، غایت را نظر بگیرد همان لقاءالله است. واعبد ربک حتی یاتیک الیقین.
انگیزه خداجویی والاترین انگیزه بشری است سبب برتری انسان نسبت تمام موجودات می شود انگیزههای دیگر راستای انگیزه خدا جویی او دیده می شود. حس پرستش خداجویی یکی امور فطری است سیر خاک افلاک انسان را همراهی میکند این ارتباط پدیده ای نام ایمان وجود می اید زندگی انسان موثر می باشد. تاثیر گذاری ایمان زندگی ادمی منوط انتخاب اگاهانه اوست. گرایش ایمان اوج تعالی می رسد عدم تمایل ایمان مرحله سقوط نابودی می رسد . انا هدیناه السبیل اما شاکرا اماکفورا .
تبیین موضوع
ایمان خداوند زندگى را سمت امور معنوى متعالى جهت مىبخشد، شور شوق حرکت تلاش را انسان افزایش مىدهد. انسان مومن لذت کمالى را خواستار است که هیچ لذت دنیایى کمال مادى ارزش مطلوبیت ان نمىرسد. پس شوق او خواستن این لذت کمال بیشتر شوق کسانى است که خواستار لذت کمالات مادى هستند.این تفاوت، تفاوت اهداف میباشد.کسی هدفش، خداوند لم یزل است ابد مجذوب او می گردد جهت رضایت او حرکت می کند. اما دیگر سو علاقه مجذوبان لذات طبیعی نهایت زمان حضور امور مادی خلاصه می گردد انتها می رسد.
ایمان وجود خداوند حکیم توانا موجب مىشود ، جهان را هدف دار بدانیم . هدف افرینش، کمال سعادت انسان است. پس نظم جهان گونهاى است که مانع کمال سعادت انسان نمىشود.و خداوند تمامی لوازم عالم را استخدام انسان اورده است. این اعتقاد موجب ارامش واطمینان انسان مىشود. انسان امید اینده ضمن تلاش سوى کمال حرکت مىکند. انسان مومن اثر شکست ظاهرى ناامید نمىشود، زیرا خداوند را ناظر بر عمل خویش مىداند معتقد است که نظام عادلانه هستى، تلاش او را براى رسیدن کمال نادیده نمىگیرد پاداش زحمات او را خواهد داد. الله لا یضیع اجر المحسنین .
هم چنین پیروزى ظاهرى نیز موجب غرور مومنان نمىشود؛ زیرا مىدانند که همه پیروزىها اثر لطف امداد خداوند است. لکیلا