سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

سامانه بازاریابی فایل های دانشجویی

جستجوی پیشرفته فایلهای علمی از سایت های مختلف

تحقیق نظریه امامت ترازوی نقد


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 71 صفحه


 قسمتی متن : 

 

"نظریه امامت ترازوی نقد"

نظریه امامت ترازوی نقد

ارکان اصلی نظریه

نظریه امامت، ابتدای تکون تاکنون فراز نشیب‌های فراوانی پشت سر نهاده عالمان متکلمان شیعه طول تاریخ، قرائت‌های مختلفی داشته‌اند. لکن یک قرائت خاص همواره رواج شهرت بیشتری داشته خصوصا عصر حاضر سطره خود تلقی‌های دیگر گسترانده شکل تفسیر رسمی پیدا کرده است. ارکان تلقی خاص شرح زیر است:

الف) وجود امامان معصوم پس پیامبر (ص) ضرورت دارد خداوند واجب رهبری هدایت امت حفظ شریعت، امامان معصومی عنوان جانشینان پیامبر اسلام نصب کند، (اصل وجوب ضرورت امامت)

ب) خداوند دوران پس پیامبر (ص) دوازده امام معصوم را- که اولین انها امام علی‌بن‌ابیطالب اخرینشان حضرت مهدی (ع) می‌باشد- امامت امت نصب نموده است. (نصب الهی امامان دوازده‌گانه)

ج) امامان معصوم، دلیل نصب الهی، عصمت علم مصون خطا اشتباه، کلیه‌ امور دینی دنیوی امت، ریاست دارند سخن انها حجت قاطع است. لکن شان اصلی انها تفسیر دین حفظ شریعت اگر دلیل شرایط خاص جامعه، مسند قدرت حکومت نباشند، مقام مرجعیت دین انها همچنان باقی است.

د) دوازدهمین امام، دلیل بی‌لیاقتی مردم تهدید دستگاه حکومتی خوف شهادت، فرمان الهی مدتی نامعلوم، غایب شده اخر الزمان ظهور می‌کند همه‌ دنیا ظلم فقر فساد گمراهی نجات دهد.

در نوشتار می‌کوشیم نشان دهیم که اولا ادله ارائه شده اثبات نظریه امامت ناتمام است، ثانیا ناسازگاری درونی، نظریه رنج می‌دهد ثالثا شواهد قرائنی وجود دارد که نظریه نقض می‌کند. انجا که متکلمان شیعه، امامت استمرار نبوت می‌دانند، مجبور می‌شویم بحث خود فلسفه نبوت اغاز کنیم.

فلسفه نبوت

در بحث فلسفه نبوت، دو سئوال مهم مطرح می‌شود. نخست انکه چرا خداوند پیامبران سوی بشر فرستاده است، دوم انکه ایا بعثت پیامبران، ضرورت دارد اینکه پیامبران، موهبتهای الهی هستند ارسال انها سوی بشر، وجوب ضرورتی رد کار نبوده نیست. پیداست که یافتن پاسخ سئوال اول، می‌توان تعالیم پیامبران کتابهای اسمانی انها رجوع کرد فهمید که هدف غرض خداوند ارسال رسل چه بوده است. اما سئوال دوم، کار سادگی اسانی نیست. اگر قائل وجوب ضرورت نبوت باشیم، باید دلیل عقلی پیشین (بدون استفاده تعالیم پیامبران) مدعا اثبات کنیم.

متکلمان شیعه قائل وجوب ضرورت بعثت پیامبران هستند ضرورت مقتضای حکمت الهی قاعده لطف می‌دانند. ما اینجا میان ادله متعددی که اثبات مدعا اقامه شده است، دو نمونه اورده نقد بررسی انها می‌پردازیم معتقدیم که مبانی ارائه شده نقدها، همه‌ ادله ضرورت نبوت می‌توان نقد کرد.

دلیل اول (مقتضای حکمت الهی)


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.